Monday, January 21, 2019

Mengatasi Masalah Aircond Panas

Kami adalah pakar dalam mengatasi masalah Aircond panas.

Jika Aircond Anda mengalami situasi sejuk yg sekejap sahaja..ini menunjukkan aircond anda mengalami masalah compressor panas atau high amp..juga disebut overheat..
perkara ini berlaku kerana satu alat yg dipanggil termostat yg dipasang di compressor akan
bertindak memutuskan litar jika suhu badan compressor meningkat.

Termostant itu adalah alat keselamatan untuk melindungi kompressor anda dari mengalami masalah besor atau rosak teruk.termostat ini sebenarnya adalah plate logam yg sensitif pada haba..bila haba terlampau panas logam akan mengembang dan secara tidak langsung akan membuka litar.maknanya bekalan elektrik ke compressor terputus.

Apabila bekalan electrik diputuskan oleh termostant maka compressor aircond anda tidak berfungsi maknanya aircond anda tidak boleh menjana sejuk..maka terjadilah aircond keluar angin sahaja..sejuk tiada langsung..Tetapi jika aircond dibiarkan off dalam 2-3 jam..compressor berkenaan akan menyejuk kembali dan termostant akan kembali mode asal..maka compressor akan boleh berjalan seperti biasa kembali..

Tetapi Masalah Aircond Tidak akan Selesai selagi tidak menjalankan
Preventive Maintanance dan Corective Maintanance pada unit aircond anda.
Tindakkan pertama adalah menjalan kerja-kerja service chemical comprehensive pada unit aircond anda.kedua mengambil bacaan Amp running compressor anda..adakah masih beroperasi dalam julat amp yg ditetapkan atau telah tinggi bacaan Amp.

Jika selepas service chemical bacaan Amp running anda masih tinggi dan ini menunjukkan compressor anda berada dalam tidak bagus..kerana  operasi akan sentiasa terhenti-henti,bil api akan tinggi juga prestasi sejuk memang tidak akan memuaskan.juga cost anda akan meningkat apabila melayani masalah aircond panas ini..kerana bukan semua teknisyen aircond mahu mengambil kerja-kerja yg melibatkan buka dan pasang compressor.

untuk menilai dan memastikan aircond unit anda adalah sentiasa berada kondisi terbaik bolehlah mendapatkan khidmat kami di 012 7225508 (Amirrul Aircond Services)

No comments:

Post a Comment

Aircond Repair Cyberjaya-Putrajaya -Bangi -Kajang

Aircond Repair Cyberjaya-Putrajaya-Semenyeh -Bangi -Kajang kami adalah pakar baiki aircond rumah dan pejabat. Perkhidmatan kami adalah mel...